Posláním odborného sociálního poradenství
je pomáhat seniorům, osobám chronicky nemocným, lidem se zdravotním a jiným znevýhodněním, ostatním nemocným a umírajícím; a dále být nápomocni rodinám a ostatním pečujícím.
Odborné sociální poradenství zajišťuje službu osobám, kteří se nedokáží orientovat v systému sociálních, zdravotních a vzdělávacích služeb. Toto poradenství pomáhá uživatelům orientovat se v dávkovém systému, poradí klientovi s vyplněním žádostí na příslušné sociální dávky, poradí s postupem při podávání žádostí, vyplňování formulářů a dalších potřebných dokumentů.
Poradna je též určena laickým pečujícím osobám, které se starají o seniory nebo zdravotně postižené osoby v domácím prostředí.
Poradna poskytuje rady a informace zejména z oblasti pečovatelství a ošetřovatelství, rehabilitační ošetřovatelské péče, kompenzačních pomůcek a úprav bydlení na bezbariérové. Dále se poradna věnuje také psychologické a pedagogické péči a podpoře.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou osoby s chronickým duševním onemocněním, osoby s chronickým onemocněním, osoby s jiným zdravotním postižením, osoby s kombinovaným postižením, osoby s mentálním postižením, osoby s tělesným postižením, osoby se zdravotním postižením, osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách, rodiny s dítětem/dětmi, osoby pečující o osobu blízkou a senioři.
Cílovou skupinou jsou zájemci od 7–80 let, nebo starší senioři nad 80 let.
Cíle
Cílem nabízené služby je zjištění, vyhodnocení a pomoc při řešení nepříznivé životní situace uživatele, posilování sociálního začlenění do společnosti, umožnění zachování dosavadního způsobu života, resp.co nejkvalitnějšího způsobu života. Tyto služby zahrnují i psychologickou podporu.
Cílem poskytované služby je uživatel:
- který během poskytování odborného sociálního poradenství mohl projevit svou osobnost a naplnit své osobní potřeby a přání
- který je informován o možnosti čerpání příspěvků, sociálních dávek, opatrovnictví a je schopen o ně žádat
- který ví, jak pečovat o svého blízkého i o sebe, a jak uzpůsobit chod i prostředí domácnosti.
- který se ve své situaci orientuje a ví, jaké kroky musí učinit, aby se jeho situace mohla zlepšit
Zásady
- Empatický přístup – ke klientovi přistupujeme s respektem, úctou a pochopením, vnímáme jeho jedinečné potřeby.
- Hledání řešení – společně s klientem hledáme řešení jeho obtížné situace.
- Podpora klienta – klient je podporován, aby dokázal využít své možnosti a schopnosti.
- Služba je poskytována tak, aby zvyšovala (resp. nesnižovala) klíčové kompetence uživatelů a podporovala snahu o jejich soběstačnost
- Zaměstnanci jednají tak, aby byla dodržována lidská práva, svobody a byla ochráněna lidská důstojnost uživatelů.
- Služba je poskytována bez jakékoliv diskriminace a je respektována jedinečnost každého uživatele.
- Služba je nastavována individuálně podle potřeb uživatele.
- Zaměstnanci poskytují služby na profesionální úrovni.